Πέμπτη 14 Μαΐου 2009

Δύο τραγούδια για τον «Επαγγελματικό προσανατολισμό»!

.
Με αφορμή την έναρξη των Πανελληνίων Εξετάσεων, το Άρωμα του Τραγουδιού θυμάται δύο καταπληκτικά τραγούδια που σημάδεψαν τη νιότη τού διαχειριστή τού blog, και έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στη μετέπειτα “λαμπρή” επαγγελματική του σταδιοδρομία! Δυο διαχρονικά τραγούδια – ποταμοί, προφητικά και άκρως διδακτικά, που με τον πιο σαφή τρόπο βοηθούν τους υποψηφίους να πάρουν τις σωστές αποφάσεις για το μέλλον τους…
.
.
Πέρα απ’ την πλάκα, τα δύο αυτά τραγούδια, το πρώτο του Λουκιανού Κηλαηδόνη και το δεύτερο του Σταμάτη Κραουνάκη σε στίχους του Γιάννη Ξανθούλη, αν και γράφτηκαν αρκετά χρόνια πριν και τα χωρίζει μεταξύ τους μια δεκαετία, παραμένουν επίκαιρα παρ’ όλες τις “μεταρρυθμίσεις” τις παιδείας και τις “αλλαγές” στην ελληνική κοινωνία. Έχοντας και τα δύο τον ίδιο τίτλο («Επαγγελματικός προσανατολισμός»), σχολιάζουν εξαιρετικά εύστοχα μία πραγματικότητα που έχει ριζώσει για τα καλά εδώ και δεκαετίες στις συνειδήσεις παιδιών και γονέων. Σίγουρα το θέμα είναι μεγάλο και χωράει πολύ συζήτηση. Η πρόθεση του Αρώματος δεν είναι βεβαίως να ανοίξει καμία τέτοια συζήτηση γύρω απ’ το τεράστιο θέμα της παιδείας, των εξετάσεων και της επαγγελματικής αποκατάστασης, αλλά με αφορμή την πρεμιέρα των Πανελλαδικών να θυμίσει δυο επιθεωρησιακού τύπου τραγούδια (το δεύτερο μάλιστα ακουγόταν επί σκηνής στις παραστάσεις του Γιώργου Μαρίνου), να ευχηθεί από καρδιάς Καλή Επιτυχία στους υποψηφίους, και να ελπίζει ότι θα αυξηθούν γύρω μας οι άνθρωποι εκείνοι που θα κάνουν το μεράκι τους επάγγελμα!!

Επαγγελματικός προσανατολισμός

Αν τέλειωσες γυμνάσιο και θες να μορφωθείς
πριν πάρεις μιαν απόφαση, καλά να το σκεφτείς,
κι αυτά που λένε γύρω σου να μην τ’ ακούς ποτέ
μονάχος σου να ψάξεις να δεις τι γίνεται,
καλές οι επιστήμες και τα διπλώματα
το θέμα όμως είναι τι γίνεται μετά.

Λοιπόν που λες, το πρόβλημα δεν είναι το να μπεις
είναι που σου την έχουνε στημένη μόλις βγεις,
και όπως δεν υπάρχει και προγραμματισμός
αρχίζουνε τα κόλπα κι ο ανταγωνισμός,
καλό είν’ ένα δίπλωμα από Ανώτατη Σχολή
μα οι θέσεις είναι λίγες και οι απόφοιτοι πολλοί!

Γι’ αυτό σου λέω, σκέψου το και πρόσεξε πολύ
γιατί πριν από σένα την πάθανε πολλοί,
που πήραν το πτυχίο τους και με βαθμό καλό
κι αφού δουλειά δε βρήκαν, το κάνανε ρολό,
ρολό λοιπόν το κάναν κι όπως ήταν φυσικό
αφού το καμαρώσαν το βάλανε στον κ……….

Μουσική – στίχοι - ερμηνεία: Λουκιανός Κηλαηδόνης
Δίσκος: Ψυχραιμία παιδιά (1979)

--------------------------

Επαγγελματικός προσανατολισμός

Να γίνει ένας μηχανικός, να γίνει γεωπόνος
να γίνει οδοντίατρος, να γίνει χορευτής,
να γίνει κάτι σαν Κουστώ, να γίνει ένα μασώνος
να γίνει ένας παιδίατρος, να γίνει σουβλατζής.

- Σουβλατζής;

Ας γίνει λίγο ιερεύς, ας γίνει ταγματάρχης
ας γίνει έστω μοντελίστ, ας γίνει χειρουργός,
ας γίνει βιομήχανος και εργοστασιάρχης
ας γίνει ένας υπάλληλος, ας γίνει υπουργός.

- Υπουργός;
Να γίνω τραπεζιτικός, να γίνω τραπεζίτης
να γίνω λίγο μαραγκός, να γίνω της ΔΕΗ,
να γίνω ένας κηπουρός, γιατρός κομπογιανίτης
να γίνω αεροσυνοδός στην Ολυμπιακή.

Μη, μη, τζους, τζους!
Α πα πα πα πα!!
Ας γίνει ένας συγγραφεύς να γράψει Βίπερ Νόρα
ας γίνει ένας ναύαρχος, ας γίνει εφοπλιστής,
ας γίνει πρωταγωνιστής και όποιον πάρει η μπόρα
ας γίνει ένας δήμαρχος, ας γίνει νταβατζής.

- Νταβατζής;
Θα γίνω αποθηκάριος, θα γίνω αστροναύτης
θα γίνω ποδοσφαιριστής και ό,τι θέλω εγώ,
θα πάρω πλοίο την Αργώ, θα γίνω αργοναύτης
θα πάω να βρω τη Μήδεια και θα την παντρευτώ.

Μη, μη, τζους, τζους!
Α πα πα πα πα!!
Μη μη τη Μήδεια γιατί είναι μαγίστρα.

- Θα γίνω ό,τι θέλω εγώ και ό,τι μου γουστάρει!

Σύνελθε και κοίταξε να μην καταστραφείς.

- Θα γίνω πρωταγωνιστής, θα ρίξω ζάρι!

Θα καταντήσεις ζιγκολό, Παρθένα Βαγγελίστρα.

- Θα κυνηγήσω το σουξέ, θα φτάσω στο φεγγάρι!

Θα γίνεις ένα τίποτα κι ένα μηδενικό.

- Δουλειά σας!…


Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης - στίχοι: Γιάννης Ξανθούλης
Ερμηνεία: Γιώργος Μαρίνος - χορωδία
Δίσκος: Αυτός, ο Γιώργος (1989)

.
.

8 σχόλια:

Μουσικά Προάστια είπε...

Πρέπει να είσαι ο μόνος άνθρωπος στην Ελλάδα που νοιάζεται για το δράμα και το μέλλον της μαθητικής νεολαίας. Εδώ παιδί μου έχουμε τον Ρουβά στον τελικό, και εσύ ασχολείσαι με τους νέους και τα μπερδέματά τους; Α, πα, πα, τελείως ντεμοντέ!

Στο ίδιο πάντως πνεύμα, παραθέτω την πρόταση επαγγελματικού προσανατολισμού ενός μουσάτου γέρο-φιλόσοφου:

«Nα κυνηγώ το πρωί, να ψαρεύω το απόγευμα, να φροντίζω τα ζώα το βράδυ, να κάνω κριτική μετά το δείπνο, όπως ακριβώς μου αρέσει, χωρίς ποτέ να γίνομαι κυνηγός, ψαράς, βοσκός, ή κριτικός»

Μας (τους) το εύχομαι.

το Άρωμα του Τραγουδιού είπε...

@Μουσικά Προάστια: γιατί το λες αυτό; Μαζί με τους χιλιάδες των υποψηφίων, εάν προσθέσεις τους γονείς τους και τις εφημερίδες που πρώτες ανακοινώνουν με “εγκυρότητα” τις απαντήσεις των θεμάτων, η μισή Ελλάδα στη eurovision …αναστενάζει και η άλλη μισή στις Πανελλαδικές!...

Ο μουσάτος γερο-φιλόσοφος ποτέ δε γέρασε τελικά!
Έτσι δεν είναι;

Χρήστος Α. Μιχαήλ είπε...

Μόνο τα λυκειόπαιδια;

Εγώ πάντως μια προσανατολιστική συμβουλή σύντομα θα τη χρειαστώ.

Καλησπέρα με ζιρτέκ.

το Άρωμα του Τραγουδιού είπε...

@Χρήστος Μιχαήλ: εγώ να δεις επαγγελματικό αναπροσανατολισμό που χρειάζομαι!

(δε φαντάζομαι να πίστεψες τα περί “λαμπρής επαγγελματικής σταδιοδρομίας” που λέω στην αρχή…)

Καλό σου απόγευμα.

Ανώνυμος είπε...

Οι μεταρρυθμίσεις παντώς τύπου έρχονται με ύφος πειραματισμού και καταλήγουν πειράματα χειρίστου είδους...
Μια πρόταση αλλαγής και ουσιαστικής παιδείας έρχεται πάντα μέσα από το θέατρο, ένα ισχυρό παιδαγωγικό μέσο που συνεχώς παραγκωνίζεται, αφού σε πολύ λιγότερο χρόνο και με πολύ πιο ουσιαστικό τρόπο διαπαιδαγωγεί και μορφώνει.
Μια πρόταση: μια θεατρική παράσταση στο θέατρο Χυτήριο από την ομάδα "ΜΗ ΜΟΝΑΝ ΟΨΙΝ". ΤΟ έργο, Καληνύχτα κύριε Τεννεσσή, εξελίσσεται σε κάτι πολύ πιο ουσιαστικό από ένα αφιέρωμα στο μεγάλο δραματουργό. Σ'ένα λύκειο που τελεί υπό κατάληψη τα παιδιά ανακαλύπτουν έναν άλλο κόσμο μέσα στα ίδια τα βιβλία που προσπαθούν να καταστρέψουν. Το δερματόδετο βιβλίο με τα άπαντα του Τεννεσσή τους ανοίγει νεόυς δρόμους... για λίγες παραστάσεις ακόμα (ως την Κυριακή 31/5). Μπορεί να βρίσκεται κι εκεί ένα μέρος αλήθειας για τη... σταδιοδρομία ή για το μεράκι που θέλει να γίνει (και τα καταφέρνει) σοβαρή ενασχόληση.
Για δοκιμάστε κι αυτό το άρωμα!

το Άρωμα του Τραγουδιού είπε...

@Ανώνυμος: ενδιαφέρουσα η παρατήρησή σας (αν και θεωρώ ότι άριστο μέσο διαπαιδαγώγησης αποτελούν συνολικά οι Τέχνες και όχι μόνο το θέατρο).
Σας ευχαριστώ πολύ για την ενημέρωση και καλή επιτυχία στις παραστάσεις της ομάδας.

Καλό απόγευμα

Ανώνυμος είπε...

Σαφώς και δεν αποτελεί το θέατρο το μόνο μέσο διαπαιδαγώγησης από τις Τέχνες... Εξάλλου, υπάρχουν τα καλλιτεχνικά σχολεία, τα οποία αποδεικνύουν στην πράξη αυτό που λέτε και που υποστηρίζω κι εγώ. Αυτά το σχολεία λειτουργούν μεν, με χίλια δυο προβλήματα δε και, ακόμα και σε αυτά το θέατρο πολλές φορές παραγκωνίζεται. Αυτό γίνεται, πιστεύω, γιατί το θέατρο κυρίως φοβίζει εξ αιτίας της αμεσότητας που έχει. Συνεπώς, ακόμα και κάτι να μην γίνει κατανοητό από μια παράσταση εκείνη την ώρα, αργότερα, μετά από μέρες ή και μήνες, ξυπνά και αναδύεται από τα μέσα. Γι' αυτό και δεν είναι επιθυμητό στην εκπαίδευση. Επίσης, το θέατρο περικλύει και αγκαλιάζει σχεδόν όλες τις άλλες Τέχνες και με αυτόν το τρόπο η "θεραπεία", η διαπαιδαγώγηση, είναι, θα έλεγα "ολιστική". Αρκετά τρομαχτικό για όσους επιθυμούν κοιμισμένες συνειδήσεις. Ευχαριστώ για την απάντησή σας. Με βοήθησε να εκφράσω πιο ολοκληρωμένα εκείνο που ήθελα. Καλή σταδιοδρομία λοιπόν... σε όλους!

το Άρωμα του Τραγουδιού είπε...

@Ανώνυμος: εγώ σας ευχαριστώ που μοιράζεστε εδώ τις σκέψεις σας. Όπως είναι φυσικό, δε μπορώ να διαφωνήσω με εσάς σε κανένα σημείο.